Christopher Silfverbielke

Psykopaten Christopher Silfverbielke har funnits i mitt huvud ett bra tag nu, genom böckerna av författarduon Buthler & Öhrlund.

En nästan vanlig man, Grannen och Återvändaren.

Nu måste jag vänta ända till maj 2013 då den sista boken Uppgörelsen kommer ut. Åh, vilken lång väntan.

Böckerna är spännande och karln är verkligen störd. När jag gick förbi tag-själv-lagret på Ikea häromdagen blev jag påmind om dåren. Ni som läst/lyssnat på böckerna vet vad jag menar.

Jaha och nu sitter jag här och försöker leta efter en ny bok att lyssna på. Det finns många böcker jag kan tänka mig att lyssna på men då gillar jag inte uppläsaren. Jag letar vidare…..

 

 

Karott

Jag har en gammal karott med lock efter min farmor. Den är inte skitfin men väldigt bra. Den har genom åren blivit lite kantstött så jag begav mig ut för att köpa en ny.

Det var inte så lätt som jag trodde. Karotter med lock finns tydligen inte nuförtiden. Jag har till och med frågat på Cervera men dom hade inga. Däremot fick jag höra att det är många som frågar efter dom.

Det kanske är det jag ska börja med. Tillverka karotter med lock 😛

image

Så här ser min gamla karott ut. Inte så tokig va?

Long time ago

Herregud, har inte lyckats få till ett inlägg på hela helgen men här kommer en liten summering.

I fredags tog Malin tåget till kusin Emma i Söderhamn och jag träffade några vänner. Vi åt gott på O´Learys och naturligtvis fick jag i mig en efterrätt också. Mums!
image

I lördags spelade Anton internmatch så större delen av em-kväll tillbringade vi på hallen.

Igår var det dags för poolspel nr. 2 i Skutskär. Vi fick lite sovmorgon innan samling och sen spelades 2 matcher varav en slutade med vinst och en med förlust. När vi var klar och gick ut från hallen var det mörkt 😕 Det är inte kul när det är mörkt mest hela tiden.

På kvällen kom Marcus & Evelina och fikade.

Hur går det då med min Wake-up light?

Jo jag tycker den är ganska bra faktiskt. Inte för att jag kommer ur sängen lättare för jag snoozar mer än gärna men ögonen känns piggare. Inte lika grusigt liksom. Dessutom är det skönt att det är ljust i rummet. Man behöver inte famla i mörkret för att hitta fram till hallen och toa.

 

Gävles nya högstadium

Så var det alltså klart, förslaget från Barn & Ungdom angående skolorna i Gävle.

Jag är förvånad och glad över att politikerna för en gång skull presenterat nåt som jag tycker verkar bra.

De små barnen får gå kvar på skolorna i sin närhet med undantag för Brynässkolebarnen men de behöver inte flytta särskilt långt bort.

Förslaget med att öppna ett ”nytt” stort högstadium i Vallbacksskolan är väl alldeles lysande.

Som Åsa Wiklund-Lång sa:

Vallbacksskolan är utan ryggsäck, det finns inga förutfattade meningar om vad det är för en skola.

Hur sant som helst och dessa förutfattade meningar har hängt med i alla år. Det är säkerligen samma ”stämpel” på skolorna idag som när jag gick för typ 25 år sedan. Oj, vad konstigt det såg ut att läsa…… 25 år 😮

Inte hade jag velat börja på t.ex Stenebergsskolan om min skola skulle läggas ner. Inte för skolan i sig men den hade sitt rykte redan på den tiden. Tvärtom tror jag inte att nån från Steneberg skulle vilja börja på Sörby heller för Sörby hade sitt rykte också…. som alla andra skolor.

Ny skola med nya möjligheter och jag hoppas skolan får de resurser de behöver för att bedriva en bra undervisning.

Nu väntar jag på en positiv artikel i tidningen. Nån mer än jag måste tycka att förslaget var bra.

 

 

 

 

 

Våra hektiska liv

Idag har jag för 3:e gången på 3 månader lunchat med fina Petra.

image

Det känns så kul att vi tar oss tid att ses. Det är dock inte det lättaste att få till tiden men vi har hittat en fin-fin lösning. När vi ätit klart bokar vi nästa lunchdejt och vips så har en månad gått och i kalendern står det

 

 Tack för idag Petra! Vi ses snart igen 🙂

Omdömen

Igår fick vi Antons omdömen från skolan.

Jag har faktiskt svårt att förstå poängen med omdömen i hans ålder.

När jag läser känns det bara som rena standardfraser och dom säger mig inte mycket om hur det faktiskt går för Anton i skolan.

Tycker det är onödigt mycket jobb som läggs på lärarna. En lunta med 5 papper till varje elev en gång per termin.

Det kan ju vara intressant att veta vad dom jobbat med i skolan men det kan man skicka ut som allmän information till alla föräldrar.

Jag förväntar mig att skolan hör av sig till mig som förälder om mitt barn inte förväntas uppnå målen.

Vi går på utvecklingssamtal och där har vi hittills fått all information vi behöver om barnens lärande.

Undrar om lärarna tycker att skriftliga omdömen känns viktiga?

Jag skulle hellre föredra betyg eller som vi hade när jag gick i mellanstadiet + M -, det säger mycket mer än ett luddigt omdöme.

Vad tycker du?

 

Materialaren

I fredags morse åkte Tex till Oslo för att spela biljard.

Jag fick ta hand om det här med Anton och hockeyn. Han friåkte hela fredag dag och fortsatte sedan med träning. Mamman kom till träningen och när träningen var slut och sonen skulle duscha så hade inte mamman några duschgrejor med 😮

Orutinerat – jag vet. Både Anton och jag är bortskämd med att Tex materialaren håller koll på allt med hockeyn.

Jag besökte kiropraktorn i fredags också. Han massakerade min axel ordentligt och igår vaknade jag med jordens huvudvärk. Supertråkigt men tack och lov hade vi inte mycket på schemat. Det enda jag gjorde var att laga mat och skjutsa Anton till hallen för han skulle se en match och sen friåka.

Idag däremot var det poolspel i Skutskär. Skutskär har sina grindar stängda och det är en mil från parkeringen till hallen. Ja inte fullt en mil då men har man en målvakt med tusen skydd och klubbor känns det faktiskt som en mil.

Tack och lov slapp jag alla matchtröjor och vattenflaskor. Det jobbiga är inte att bära, backen har hjul och benskydden är inte tunga, inte klubborna heller men det är väldigt MÅNGA grejor att hålla reda på. Jag känner inte att jag har full koll där.

Det spelades 2 matcher och båda slutade med vinst.

Nu är ordningen återställd. Materialaren är hemma och jag har saknat honom. Inte bara för hockeyriet utan för att han är så underbar ♥