Call Girl

I torsdags tog jag en fika med Ann och sen gick vi på bio, vi såg filmen Call Girl.

Filmen var bra och med tanke på att den är baserad på en sann historia så blir den bättre.

Det är valår 1976. Kvinnlig frigörelse och sexuell revolution går hand i hand med neutralitet, kärnkraft och trygghet för alla. I Stockholm ligger dagisen vägg i vägg med poseringsateljéer, och sexklubbarna får kunder från det närliggande regeringskansliet. Unga Iris rekryteras som ”Call Girl” från en ungdomsvårdsskola, och sugs blixtsnabbt upp från samhällets botten, förbi diskoteken och elitens kristallkronor, uppemot landets högsta politiker. När den utopiska bilden av Sverige hotas, stiger maktens män in för att upprätthålla den.

Filmen bygger på den stora, politiska skandalen på mitten av 70-talet – kallad ”Bordellhärvan”, då samhällets absoluta toppskikt plötsligt misstänktes för återkommande bordellbesök hos prostituerade och minderåriga tjejer som jobbade för den ökända bordellmamman Doris Hopp.

Justitieministern Lennart Geijer fick det hett bakom öronen när han senare pekades ut, tillsammans med statsminister Thorbjörn Fälldin, statsminister Olof Palme och centerpartisten Olof Johansson, för att nämna några. Allt ledde till den historiskt omtalade ”Geijeraffären”, där Geijer och hans mäktiga vänner varken behövde vittna eller åtalas, trots brottets prioritet, med misstanke om köpta sexuella tjänster från flickor under 18 år. Profilen Ebbe Carlsson hade en viktig funktion i dementimaskinen kring denna skandal, bland annat.

Jag var 5 år när den här skandalen inträffade så jag har inget minne från den tiden men filmen var intressant, klart sevärd.

 

Mamma var är du?!?!

Så har ännu en vecka rusat förbi.

Har inte full koll på alla dagar, minnet är bra men kort  🙂

Malin stukade foten REJÄLT på fotbollsträningen i söndags. Det blev ett besök på familjeläkarjouren och vidare till röntgen men tack och lov slapp hon gips. Hon har hoppat på kryckor hela veckan och är mer än less. Jag tycker hon fått upp en riktigt bra speed på kryckorna.

I onsdags tränade Anton målvaktsträning med Pecka Alcén på Läkerolen. Jag åkte dit direkt efter jobbet och tittade. Man lär sig en del av att stå på sidan och titta. Enligt Anton fattar jag ingenting om hockey. Hur många vet vad en butterfly, PSM och andra konstiga ord är? Träningen gick i alla fall jättebra.

Vi som brukar vara i ishallar vet att mobiltäckningen är katastrofal i hallarna = Noll

När jag kom ut från ishallen hade jag flera missade samtal från Malin. Jag ringde upp och en halvt hysterisk dotter frågar var jag är.

Men jag har varit i ishallen och det är dålig täckning där.

Du måste tala om var du är fattar du väl! Jag trodde du kört av vägen eller nåt!

Oj där ser man. Mamman trodde att hon talat om att hon skulle åka dit och dottern satt hemma och tyckte det var konstigt att jag inte kom hem den tid jag brukar. Känns skönt att vara saknad ibland ♥

 

 

 

Imorgon

Men att jag aldrig lär mig…. jag kan tycka och tänka i flera veckor eller kanske till och med månader att jag måste klippa håret och ändå väntar jag tills det måste ske pronto NU.

Risbuske, gråa hår, ja jag ser rent bedrövlig ut men imorgon ska jag ringa Evelina och boka en tid.

Om det blir nån större utseende förändring vet jag inte men det kommer kännas så mycket bättre. Skulle jag klippa av en hel del och inte trivas i det så gör det inte så mycket. Hår växer och mitt hår växer fort så det finns ju en återvändo.

Astrologen

Igår gick Chrille, Tex och småkillarna på hockey. Milla och jag tog en tur till stan. Fick nästan julkänsla  😮

På kvällen åt vi hemlagad pizza, spelade surhjärter och tittade på Så mycket bättre. Darins ”Astrologen” var riktigt bra. Jag kan lyssna på den om och om igen.

——————————————–

Idag var det seriepremiär i hockeyn. Valbo mötte Valbo och Valbo vann.

 image
Det är inte jättekul när dom möter varandra men det måste göras eftersom vi har 2 lag i serien.
Vi på läktaren fick skratta lite när Anton i mål vrålar så hela hallen hör
Inte alla på pucken!
————————————————-
Tvättstugan och strykhögen har fått sig ett välbehövligt besök och snart går ”taxin” till Anderbergshallen.

 

Eftermiddagsluren

Jag har införskaffat en ny dunjacka. Tror den kommer sitta fint i ishallarna i vinter.

Jag hittade den på TeamSportias hemsida så jag for dit efter jobbet. Den fanns inte i min färg och inte min storlek heller. Expediten ringde Sandviken och där fanns den  🙂

Det var bara att hoppa in i lilla grå och damma dit. Lite konstigt är att jackans pris var 1499 kr på nätet, 1499 kr i Sandviken men bara 999 kr i Gävle. Jag fick den INTE för 999 kr i Sandviken. Jag protesterade inte heller för jag ville ha jackan men jag tycker ändå det är konstigt med tanke på att det är samma kedja.

———————————————————-

Väl hemma donkade jag av i soffan. Jag var så trött och aldrig har jag varit så poppis som under den timmen. Telefonen ringde flera gånger, SMS och mail plingade men jag orkade inte. Jag kände mig helt slut.

Helt OK att ta en eftermiddagslur men 1 1/2 timme kanske är lite overdrive.

Stjärnstudio skolfoto

Gnällinlägg

Varje år fotas barnen i skolan. Det kommer hem en lapp flera veckor i förväg som man ska skicka med till skolan + att man får en inloggning på deras hemsida.

Vilket idiotsystem. Världens mest oanvändarvänliga hemsida. Jag vill bara kunna beställa skolkatalogen men då måste jag få bildpaketet hemskickat och sen måste jag skicka tillbaka de bilder jag inte vill ha. Nu har jag glömt att skicka tillbaka Antons bilder  😡 så jag är tvungen att köpa dom.

Jag ringer deras kundtjänst och tjejen var trevlig och tillmötesgående men jag var nog ganska bitsk. Förlåt, det är inte hennes regler men HUR många missar inte att skicka tillbaka bilderna så dom är tvungen att köpa dom?

Så säger människan att det går att göra beställning på bara skolkatalogen men då kostar den lite mer. Hmm, ja visst men vad kostar den inte nu när jag är tvungen att betala för både bildpaketet OCH skolkatalogen. Har man dessutom värdelös infomation så man inte fattar hur man ska göra blir man ännu mer irriterad.

Ogilla!!!

Tänk dom som har massor av barn och missar att skicka tillbaka…..

Fult försäljningsknep tycker jag.