Det blev kort

Så är de 2 jobbdagarna förbi och 4 dagars ledigt väntar.

Ikväll tänkte vi ta en promenad till Vallrundan och få oss en kopp kaffe men Fam. Thysell var på vift så vi traskade ner till Falkenströms istället. Promenaden blev alltså väldigt kort och den snabba koppen kaffe blev några timmar.

Anton tog fram cykeln och därmed insåg vi att cykeln är liten och cykelhjälmen trasig. Tur att det är hans födelsedag snart, den elfte i ordningen.

I söndags kom Marcus och Evelina med värsta M&M påsen – party pack – 1 kg

Jag äter….. och gott är det  😛

 

Memma

Vaknade 09:15 fast egentligen var klockan bara 08:15  😛

Jag har har fått en hel del gjort hemma idag, både ute och inne. Jag önskar dock att ALL snö kan försvinna från altanen. En meter hög och stenhård så jag kan inte skotta bort skiten heller.

Anton har varit med Isac hela dagen och Marcus & Evelina har varit här. Dom hade med sig Memma som vi åt till efterrätt.

Memma (finska mämmi) är en traditionell finsk påskrätt som äts som dessert.

Memma är huvudsakligen gjord på rågmjölrågmalt och sirap. Rätten har en mycket karakteristisk klibbig konsistens och mörkbrun färg med mustig, söt doft av spannmål. Memma äts vanligtvis med mjölk eller kaffegrädde och strösocker. En modern variant är att servera med vaniljglass.

Memman förvarades förr i näveraskar, rivor, men de har numera ersatts av pappaskar. Den färdiga memman måste förvaras kyld; ofta fryses memman före distribution till butik. En känd tillverkare är Kymppi-Mämmi i Toijala i Birkaland, Finland. I Sverige tillverkar och distribuerar Fazer Bageri stora delar av säsongsproduktionen av memma.

Det var första gången jag åt memma och det var en speciell smak men med mycket socker och grädde var det ganska gott.

Silverslut

Idag spelades säsongens definitivt sista hockeymatcher i Kasthallen. Slutspel i NCHL och vilket slut det blev.

Våra duktiga killar spelade hem ett silver. Så bra jobbat!

Jag säger som Mia B.

Tack alla killar för en härlig säsong, ni är toppen! Tack alla trevliga och roliga föräldrar, syskon å mor/ farföräldrar! Nu ser jag fram emot föräldrafesten 🙂